Regulamin organizacyjny
Załącznik do uchwały nr198/56/25
Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia 4 lutego 2025 r.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce
Rozdział 1
Przepis ogólny
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce, zwany dalej „Regulaminem”, określa strukturę organizacyjną Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce, zwanego dalej „Ośrodkiem”, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.
Rozdział 2
Kierownictwo Ośrodka
§ 2.
1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.
2. Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
3. Dyrektor organizuje pracę Ośrodka oraz odpowiada za jego działalność.
4. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) podejmowanie niezbędnych działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Ośrodka na najwyższym poziomie;
2) gospodarowanie mieniem Ośrodka oraz zarządzanie jego finansami;
3) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka;
4) sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Ośrodku;
5) przestrzeganie dyscypliny finansowej;
6) tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;
7) wydawanie aktów wewnętrznych zgodnie z obowiązującym trybem;
8) przedstawianie właściwym instytucjom i organizacjom planów finansowych, sprawozdań, wniosków inwestycyjnych;
9) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
10) rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, dotyczących egzaminów państwowych;
11) zapewnienie udostępnienia informacji publicznej;
12) zapewnianie ochrony informacji niejawnych;
13) zapewnianie realizacji zadań obronnych;
14) sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w Ośrodku.
5. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Zastępcy Dyrektora, którego zatrudnia i rozwiązuje z nim stosunek pracy.
6. W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, w zakres jego praw i obowiązków wchodzi Zastępca Dyrektora.
7. W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, przy jednoczesnej nieobecności Zastępcy Dyrektora, Dyrektor upoważnieniem wskazuje osobę go zastępującą i określa zakres tego zastępstwa.
§ 3.
1. Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisanych podległym komórkom organizacyjnym;
2) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległych komórek organizacyjnych Ośrodka;
3) przestrzeganie i zapewnienie przestrzegania przez pracowników podległych komórek organizacyjnych przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;
4) sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w podległych komórkach organizacyjnych;
5) informowanie na bieżąco Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych;
6) sprawowanie nadzoru nad zachowaniem właściwych procedur przy dokonywaniu zakupów wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Zastępca Dyrektora pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora, jest odpowiedzialny przed nim za prawidłową organizację pracy podległych mu komórek organizacyjnych oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonywanie powierzonych zadań.
§ 4.
1. Pracą wydziałów kierują kierownicy, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2.
2. Kierownicy i Główny Księgowy są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonanie zadań powierzonych kierowanym przez nich wydziałom.
3. Kierownicy i Główny Księgowy pozostają w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora albo Zastępcy Dyrektora.
4. Do obowiązków i kompetencji kierowników i Głównego Księgowego jako kierującego wydziałem należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania wydziałów, w szczególności:
1) organizowanie pracy kierowanego wydziału, w sposób zapewniający terminową realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;
2) opracowywanie projektów zakresów czynności oraz przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału;
3) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom wydziału;
4) czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;
5) dokonywanie oceny okresowej pracowników podległego wydziału;
6) akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;
7) informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi;
8) sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w kierowanym wydziale;
9) przedkładanie bezpośredniemu przełożonemu wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału.
5. W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez kierownika lub Głównego Księgowego, ich prawa i obowiązki służbowe przejmuje pracownik wyznaczony przez Dyrektora w uzgodnieniu z kierownikiem lub z Głównym Księgowym.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 5.
1. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Egzaminowania (EG);
2) Wydział Administracyjno-Techniczny (AT);
3) Wydział ds. Finansowo-Księgowych i Kadr (FK);
4) Wydział Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego (BRD);
5) Stanowisko Sekretariatu – Obsługa Kancelaryjna (SOK);
6) Radca Prawny (RP).
2. W Ośrodku działa:
1) Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych (OIN);
2) Inspektor Ochrony Danych (IOD).
§ 6.
1. Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:
1) Zastępca Dyrektora;
2) Wydział Egzaminowania;
3) Inspektor Ochrony Danych;
4) Wydział ds. Finansowo – Księgowych i Kadr;
5) Stanowisko Sekretariatu – Obsługa Kancelaryjna;
6) Radca Prawny;
7) Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
2. Zastępcy Dyrektora podlegają bezpośrednio:
1) Wydział Administracyjno-Techniczny;
2) Wydział Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego.
§ 7.
Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka stanowi załącznik do Regulaminu.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych Ośrodka
§ 8.
Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
1) zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;
2) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;
3) opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu;
4) realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;
5) opracowywanie sprawozdań na potrzeby Ośrodka oraz przedstawienie ich właściwym organom;
6) udostępnianie informacji publicznej, według zasad i trybu określonego odrębnymi przepisami;
7) sporządzanie statystyk i analiz;
8) gromadzenie, przechowywanie i klasyfikacja dokumentacji przeznaczonej do archiwizacji zgodnie z obowiązującym w Ośrodku jednolitym rzeczowym wykazem akt, sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych w tym zakresie i przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego zgodnie z instrukcją o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego;
9) współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi w Ośrodku.
§ 9.
Do zadań Wydziału Egzaminowania należy w szczególności:
1) planowanie i przeprowadzanie egzaminów oraz organizowanie testów kwalifikacyjnych;
2) sporządzanie harmonogramów pracy egzaminatorów, koordynowanie pracy, w tym ewidencjonowanie czasu pracy egzaminatorów;
3) sporządzanie oraz archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzaniem egzaminów i testów kwalifikacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4) sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i przechowania nagrań z przebiegów egzaminów;
5) prowadzenie Biura Obsługi Klienta oraz ewidencjonowanie czasu pracy jego pracowników;
6) prowadzenie zapisów na egzaminy i testy kwalifikacyjne;
7) sprawdzanie prawidłowości wypełnienia wszystkich dokumentów przez egzaminatorów po zakończeniu egzaminu, rozliczenie poszczególnych egzaminów na podstawie dowodów uiszczenia opłaty oraz przesłanie ich do właściwego organu wydającego uprawnienia do kierowania pojazdami;
8) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przebiegiem egzaminów teoretycznych i praktycznych;
9) dokonywanie analiz wyników egzaminu w odniesieniu do osób egzaminowanych, egzaminatorów i instruktorów z uwzględnieniem podziału na poszczególne kategorie prawa jazdy oraz ilość podejść do egzaminu państwowego;
10) przygotowywanie materiałów dla organu sprawującego nadzór dotyczących skarg i zastrzeżeń co do przebiegu i oceny egzaminu, złożonych przez osobę egzaminowaną;
11) przygotowanie materiałów do sprawozdań.
§ 10.
Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)[1]).
§ 11.
Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych realizuje zadania, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222).
§ 12.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy w szczególności:
1) usprawnianie organizacji pracy Ośrodka oraz wdrażanie nowych metod i technik zarządzania;
2) analizowanie skuteczności kontroli, w tym organizowanie kontroli sprawdzających oraz sprawowanie nadzoru nad wdrażaniem wniosków i zaleceń pokontrolnych;
3) prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów bhp i p.poż;
PAD CMS jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe z wyłączeniem opublikowanych treści.