Regulamin organizacyjny

 

Załącznik do uchwały nr198/56/25

      Zarządu Województwa Mazowieckiego
z dnia
4 lutego 2025 r.

 

Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce

 

Rozdział 1
Przepis ogólny

§ 1.

Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce, zwany dalej „Regulaminem”, określa strukturę organizacyjną Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce, zwanego dalej „Ośrodkiem”, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka, zakresy uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Ośrodka, zasady zastępowania Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Ośrodku.

Rozdział 2
Kierownictwo Ośrodka

§ 2.

1.    Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego.

2.    Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.

3.    Dyrektor organizuje pracę Ośrodka oraz odpowiada za jego działalność.

4.    Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:

1)    podejmowanie niezbędnych działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Ośrodka na najwyższym poziomie;

2)    gospodarowanie mieniem Ośrodka oraz zarządzanie jego finansami;

3)    wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy oraz uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka;

4)    sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Ośrodku;

5)    przestrzeganie dyscypliny finansowej;

6)    tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Ośrodka;

7)    wydawanie aktów wewnętrznych zgodnie z obowiązującym trybem;

8)    przedstawianie właściwym instytucjom i organizacjom planów finansowych, sprawozdań, wniosków inwestycyjnych;

9)    zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;

10)     rozpatrywanie skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg, dotyczących egzaminów państwowych;

11)     zapewnienie udostępnienia informacji publicznej;

12)     zapewnianie ochrony informacji niejawnych;

13)     zapewnianie realizacji zadań obronnych;

14)     sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz  przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w Ośrodku.

5.    Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Zastępcy Dyrektora, którego zatrudnia i rozwiązuje z nim stosunek pracy.

6.    W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, w zakres jego praw i obowiązków wchodzi Zastępca Dyrektora.

7.    W przypadku nieobecności w pracy Dyrektora lub braku możliwości pełnienia przez niego obowiązków służbowych, przy jednoczesnej nieobecności Zastępcy Dyrektora, Dyrektor upoważnieniem wskazuje osobę go zastępującą i określa zakres tego zastępstwa.

 

§ 3.

1.    Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:

1)    sprawowanie nadzoru nad prawidłową, terminową i zgodną z obowiązującymi przepisami prawa realizacją zadań przypisanych podległym komórkom organizacyjnym;

2)    sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników podległych komórek organizacyjnych Ośrodka;

3)    przestrzeganie i zapewnienie przestrzegania przez pracowników podległych komórek organizacyjnych przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych;

4)    sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w podległych komórkach organizacyjnych;

5)    informowanie na bieżąco Dyrektora o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań wykonywanych przez pracowników podległych komórek organizacyjnych;

6)    sprawowanie nadzoru nad zachowaniem właściwych procedur przy dokonywaniu zakupów wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.

2.    Zastępca Dyrektora pozostaje w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora, jest odpowiedzialny przed nim za prawidłową organizację pracy podległych mu komórek organizacyjnych oraz sprawne działanie i właściwe merytorycznie wykonywanie powierzonych zadań.

§ 4.

1.    Pracą wydziałów kierują kierownicy, z zastrzeżeniem § 13 ust. 2.

2.    Kierownicy i Główny Księgowy są odpowiedzialni za prawidłowe i terminowe wykonanie zadań powierzonych kierowanym przez nich wydziałom.

3.    Kierownicy i Główny Księgowy pozostają w bezpośredniej podległości służbowej w stosunku do Dyrektora albo Zastępcy Dyrektora.

4.    Do obowiązków i kompetencji kierowników i Głównego Księgowego jako kierującego wydziałem należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania wydziałów, w szczególności:

1)    organizowanie pracy kierowanego wydziału, w sposób zapewniający terminową  realizację zadań planowych i doraźnie zleconych;

2)    opracowywanie projektów zakresów czynności oraz przydział zadań pracownikom kierowanego wydziału;

3)    sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom wydziału;

4)    czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników kierowanego wydziału;

5)    dokonywanie oceny okresowej pracowników podległego wydziału;

6)    akceptowanie opracowań, dokumentów, pism i materiałów przygotowanych przez pracowników kierowanego wydziału;

7)    informowanie na bieżąco bezpośredniego przełożonego o wynikach podejmowanych działań oraz napotkanych trudnościach w realizacji zadań przypisanych kierowanemu wydziałowi;

8)    sprawowanie nadzoru nad przetwarzaniem danych osobowych oraz przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych w kierowanym wydziale;

9)    przedkładanie bezpośredniemu przełożonemu wniosków w sprawie awansowania, nagradzania i karania pracowników kierowanego wydziału.

5.    W przypadku nieobecności w pracy lub braku możliwości pełnienia obowiązków służbowych przez kierownika lub Głównego Księgowego, ich prawa i obowiązki służbowe przejmuje pracownik wyznaczony przez Dyrektora w uzgodnieniu z kierownikiem lub z Głównym Księgowym.

Rozdział 3
Struktura organizacyjna Ośrodka

§ 5.

1.    W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1)    Wydział Egzaminowania (EG);

2)    Wydział Administracyjno-Techniczny (AT);

3)    Wydział ds. Finansowo-Księgowych i Kadr (FK);

4)    Wydział Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego (BRD);

5)    Stanowisko Sekretariatu – Obsługa Kancelaryjna (SOK);

6)    Radca Prawny (RP).

2.    W Ośrodku działa:

1)    Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych (OIN);

2)    Inspektor Ochrony Danych (IOD).

 

§ 6. 

1.      Dyrektorowi podlegają bezpośrednio:

1)     Zastępca Dyrektora;

2)     Wydział Egzaminowania;

3)     Inspektor Ochrony Danych;

4)     Wydział ds. Finansowo – Księgowych i Kadr;

5)     Stanowisko Sekretariatu – Obsługa Kancelaryjna;

6)     Radca Prawny;

7)     Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

2.      Zastępcy Dyrektora podlegają bezpośrednio:

1)     Wydział Administracyjno-Techniczny;

2)     Wydział Szkolenia i Bezpieczeństwa Drogowego.

§ 7.

Schemat struktury organizacyjnej Ośrodka stanowi załącznik do Regulaminu. 

Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych Ośrodka 

§ 8.

Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:

1)         zapewnienie sprawnej i rzetelnej obsługi interesantów;

2)         zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;

3)         opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania planu;

4)         realizowanie zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych przetwarzanych w Ośrodku;

5)         opracowywanie sprawozdań na potrzeby Ośrodka oraz przedstawienie ich właściwym organom;

6)         udostępnianie informacji publicznej, według zasad i trybu określonego odrębnymi przepisami;

7)         sporządzanie statystyk i analiz;

8)         gromadzenie, przechowywanie i klasyfikacja dokumentacji przeznaczonej do archiwizacji zgodnie z obowiązującym w Ośrodku jednolitym rzeczowym wykazem akt, sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych w tym zakresie i przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego zgodnie z instrukcją o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego;

9)         współdziałanie w zakresie realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi w Ośrodku.

§ 9.

 Do zadań Wydziału Egzaminowania należy w szczególności:

1)         planowanie i przeprowadzanie egzaminów oraz organizowanie testów kwalifikacyjnych;

2)         sporządzanie harmonogramów pracy egzaminatorów, koordynowanie pracy, w tym ewidencjonowanie czasu pracy egzaminatorów;

3)         sporządzanie oraz archiwizowanie protokołów egzaminacyjnych oraz innej dokumentacji związanej z przeprowadzaniem egzaminów i testów kwalifikacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;

4)         sprawowanie nadzoru nad procesem rejestracji i przechowania nagrań z przebiegów egzaminów;

5)         prowadzenie Biura Obsługi Klienta oraz ewidencjonowanie czasu pracy jego pracowników;

6)         prowadzenie zapisów na egzaminy i testy kwalifikacyjne;

7)         sprawdzanie prawidłowości wypełnienia wszystkich dokumentów przez egzaminatorów po zakończeniu egzaminu, rozliczenie poszczególnych egzaminów na podstawie dowodów uiszczenia opłaty oraz przesłanie ich do właściwego organu wydającego uprawnienia do kierowania pojazdami;

8)         sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przebiegiem egzaminów teoretycznych i praktycznych;

9)         dokonywanie analiz wyników egzaminu w odniesieniu do osób egzaminowanych, egzaminatorów i instruktorów z uwzględnieniem podziału na poszczególne kategorie prawa jazdy oraz ilość podejść do egzaminu państwowego;

10)     przygotowywanie materiałów dla organu sprawującego nadzór dotyczących skarg i zastrzeżeń co do przebiegu i oceny egzaminu, złożonych przez osobę egzaminowaną;

11)     przygotowanie materiałów do sprawozdań.

 

§ 10.

Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)[1]).

§ 11.

Pełnomocnik Dyrektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych realizuje zadania, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222).

§ 12.

Do zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego należy w szczególności:

1)         usprawnianie organizacji pracy Ośrodka oraz wdrażanie nowych metod i technik zarządzania;

2)         analizowanie skuteczności kontroli, w tym organizowanie kontroli sprawdzających oraz sprawowanie nadzoru nad wdrażaniem wniosków i zaleceń pokontrolnych;

3)         prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów bhp i p.poż;